tisdag 13 november 2012

Måste komma igång.....

Hej !

Kan väl börja med att skriva några rader om helgens batalj på Porfyrdammen !
Hade smått otroliga 52st startande varav 4 damer 1 knatte och resterande Seniorer och Veteraner.
Den som fiskade bäst i ett väldigt jämt starfält var Jesper Dyberg NGF ca 5.2kg. Bästa Herreteran Bo Norrström Tunabygden SFK 4,9kg och bäste dam var Ann-Marie Kjellberg Älvdalens SFK på 2.8kg tror jag. Skulle naturligt vis ha tagit hand om startkorten, men det blev inte så. Ska se om jag får låna luntan med A-M så ska jag lägga in resultatet. Bäste Älvdaling i HS blev Tomas Ljudén med en 3:e plats på 4.7kg. Tror "Stormen blev 5:a på 4.4 kg. Sen har jag dålig koll.

Själv lyckades jag skrapa ihop dryga 2kg, men jag höll mig vid utloppet och vid starten där det brukar vara bra, men inte idag. Det var inte många fiskar per hål, hade kanske 10st som mest i ett hål om man mjöljade ur ordentligt med både 3 krok och tafs. Men storleken varierade mella 10grammar och någon enstaka 50g. Det händer inte så mycket om man sitter och nöter upp sånt där smågrus.
Nu ser jag redan fram emot nästa tävling, men vart den blir av vet jag inte riktigt än. Jag skriver en blänkare så snabbt som jag får reda på.

Nu till lite nyheter angående mitt material ! Först och främst så har jag beställt rullar,skruvar, toppar och toppöglor.  För nu har jag filat klart på idén angående varpspöt som jag har funderat på länge. Gjorde en prototyp förra säsongen som fungerade men var ful som stryk. Nu ska jag göra ett som både är stilren och funktionell. Har grunnat ett tag på idén, och nu ska jag skrida till verket inom det snaraste. Det kommer att bli en mix av trä och någon form av plast mtrl. Då själva kroppen kommer att bli i trä och själva varp-pinnarna blir någon form av styvare plast rör. Kommer att bli en blandning av de olika modellerna som finns, och det känns inge bra om man kopierar någon modell rakt av.
Kommer att göra spön som kommer att pass för både 3-krok och tafs, då jag tänkte variera styvheten på topparna.  Kommer naturligtvis att lägga ut bilder så småningom om det skulle lyckas.

Har även beställt chenille garn i alla möjliga färger med, jag ska försöka tillverka lite krok oxå.

Som om det inte skulle vara slut nu så har jag lyckats få tag på 2 st Inge-pirkar 40mm och 45mm som jag ska testa, ska bli spännande ! Efter allt man hört om den pirken så kan det väl inte bli annat än bra ! Tack Peo Nilsson..........

Ha de bra !
Kämpa på

Mvh
// Frollan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar